Een blog om te kijken hoe creativiteit zich kan ontwikkelen......
-of toch niet?-

Thats the question!

Groet, Sproet...(alias Hermien)

zondag 18 november 2012

The day after

...eens per jaar (is tenminste de bedoeling) gaan we met de dames van mijn familie, dus moeder, zussen en schonezus, een dagje samen uit. Meestal dóen we wat (creatiefs) en gisteren hebben we ge-mozaïekt..

en dan niet een muurtje zoals een paar jaar geleden..









Maar bij Kunstig en zo

Monique zou ons begeleiden, of althans een poging daartoe doen (gezien het hoge bepgehalte ☺☺) in het maken van een mozaïek. We zagen op het blog al een paar voorbeelden en mijn voorkeur ging gelijk uit naar een leuke bal.

Al met al werd het ieders voorkeur, vooral toen bleek dat je een bal met verlichting erin kon maken.., LEUK!

Het werd beregezellig (ook nog een de wok onveilig gemaakt) maar het mozaïeken was iets waarvan ik nu weet dat ik het niet gauw weer zal doen..

Het beplakken van een bol heeft natuurlijk wat tricky dingetjes waar je rekening mee moet houden..bij mij bleken de stenen elke keer te zakken (of teveel, of te weinig lijm??) en moest ik regelmatig wat glas uit de vingers plukken..(au) en priegelen (en laat priegelen nou niet mijn kunde zijn!) , vergeet ik nog dat je geduldig moet zijn..arghhhhh... ☺☺☺

Maar goed, de gezelligheid is het belangrijkste! Intussen is de bol afgekomen, vandaag is ie gevoegd, gewassen, nog es gepoetst en nu moet ie morgen nog een keer met een zachte doek verwend..(een man zou willen dat ie zoveel aandacht kreeg ☺☺)

Zo is ie nu, de foto van de turbogepoetste bol komt nog!

Het bolletje met daarop de mozaïek:



Craquelé mozaïek

 en voegen maar...!

een kwartier later wat oppoetsen..

 en na een half uur noggus poetsen..



Geleerd:
  • glas is scherp
  • teveel lijm is niet goed
  • te weinig lijm is niet goed
  • craquelé werkt het lekkerst als je grote stukjes hebt, kleine stukjes zijn een GEDOE (met hoofdletters)
  • werken op een bol is moeilijker dan bijv. op een glad plat vlak
  • niet te hard hameren op de craquelé
  • mijn bol nu bekijkend: niet teveel hoogteverschil in de mozaïek doen (de bol is niet helemaal bollig ☺)dus kijken of al je steentjes ongeveer even hoog zijn
  • Craquelé meer uit elkaar trekken voor leukere voeg (mn (schoon) zussen hebben daar meer aandacht aan besteed)
  • beter kijken of ik de steentjes goed plak, bij de blauw groenige en kobalt zit een zilvermotiefje maar al te vaak verkeerd om..
  • WEL genieten van het samen bezig zijn!
Maar........ al met al kan ie ermee door, niet gek voor een eerste keer..(hou ik mezelf dan maar voor  ☺☺☺)

 




8 opmerkingen:

  1. GAAAAAF!!!!!
    Ziet er heel mooi uit Hermien! Mozaïeken staat nog eens op mijn verlanglijstje, en wordt door dit moois wel weer aangewakkerd hoor.
    Ben benieuwd waar je de bol gaat plaatsen, hangen, wat dan ook, want het is wel een blikvanger, erg mooi!
    Ja, en dan nu the day after ..... "leuk" is dat altijd hè ..... doe maar lekker je gemak, goed uitrusten, pas goed op jezelf.
    En natuurlijk lekker nagenieten van die super gezellige dag!
    Lieve groetjes van Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet er dat geweldig uit, echt een pronkstuk!
    groetjes Mariken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk die lamp/ bol...
    En helemaal mijn kleuren Hermien!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er erg mooi uit hoor. Maarre lamp ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er toch heel mooi uit. Leuk om zo samen een activiteit te doen. En wat heb je veel geleerd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, je hebt het mozaieken wel in je vingers, Hermien! Letterlijk en figuurlijk. :) Wat een mooi muurtje, geweldig. En de bol vind ik ook erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ahaaaa, dat was die foto bij FB, ik kon er echt niks in herkennen hahaha, maar meid, dat muurtje is al helemaal geweldig en dit.... kunstigmooiprachtiggeweldig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Yes, nu zie ik ze wel, op FB niet, vreemd.... echt weer mn creabeazus die de bol helemaal in een nieuwe omgeving tot leven laat komen, pr8ig,ik ben het gemopper vergeten nu ik dit zie, jij hopelijk ook.... heb nog wel 3 splinters die steeds terugkomen als ik denk dat ze eruit zijn ;-((((
    sissie3

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties, positief, negatief, humoristisch of kritisch, zijn erg welkom!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails